
zaterdag, november 15, 2003
Stedelijk Museum De Lakenhal Leiden organiseert van 12 december 2003 t/m 18 april 2004 de tentoonstelling Foto’s van Vijftig. De jaren vijftig volgens de foto’s van het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden. Uit vijftig jaar verzamelen is werk gekozen van meer dan 80 fotografen. De foto’s zijn geselecteerd op hun kracht als uitdrukkingsmiddel van een tijd en op hun waarde als individueel kunstwerk.
In 1953 nam het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden het initiatief om eigentijdse en historische foto’s te gaan verzamelen en exposeren. Inmiddels herbergt de collectie het werk van meer dan 322 Nederlandse fotografen die in de jaren vijftig actief waren. Voor de tentoonstelling is hieruit een selectie gemaakt. Meer dan tweehonderd foto’s van bekende en onbekende fotografen doen de sfeer van de jaren ’50 herleven. Tegelijkertijd geven zij inzicht in de toen heersende opvattingen over fotografie: de foto als documentair werk of als esthetisch object.
De jaren vijftig staan over het algemeen bekend als jaren van optimisme, van wederopbouw en van vertrouwen in de toekomst. De tentoonstelling Foto’s van Vijftig. De jaren vijftig volgens de foto’s van het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden laat zien dat dat beeld slechts één kant van de jaren vijftig belicht.
Foto’s van Cas Oorthuys, Emmy Andriesse, Carel Blazer en Jan Versnel stralen een optimistische kijk op het leven uit. Maar vooral fotografen als Ed van der Elsken en Johan van der Keuken ageren tegen de hoopvolle, optimistische visie op het leven. Tegelijkertijd geven zij inzicht in de toen heersende opvattingen over fotografie: de foto als documentair werk of als esthetisch object.
Tijdens de tentoonstelling worden verschillende workshops fotografie georganiseerd. Bijzondere films van Johan van der Keuken en Ed van der Elsken die zelden vertoond worden zijn in het museum te zien.
In 1953 nam het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden het initiatief om eigentijdse en historische foto’s te gaan verzamelen en exposeren. Inmiddels herbergt de collectie het werk van meer dan 322 Nederlandse fotografen die in de jaren vijftig actief waren. Voor de tentoonstelling is hieruit een selectie gemaakt. Meer dan tweehonderd foto’s van bekende en onbekende fotografen doen de sfeer van de jaren ’50 herleven. Tegelijkertijd geven zij inzicht in de toen heersende opvattingen over fotografie: de foto als documentair werk of als esthetisch object.
De jaren vijftig staan over het algemeen bekend als jaren van optimisme, van wederopbouw en van vertrouwen in de toekomst. De tentoonstelling Foto’s van Vijftig. De jaren vijftig volgens de foto’s van het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden laat zien dat dat beeld slechts één kant van de jaren vijftig belicht.
Foto’s van Cas Oorthuys, Emmy Andriesse, Carel Blazer en Jan Versnel stralen een optimistische kijk op het leven uit. Maar vooral fotografen als Ed van der Elsken en Johan van der Keuken ageren tegen de hoopvolle, optimistische visie op het leven. Tegelijkertijd geven zij inzicht in de toen heersende opvattingen over fotografie: de foto als documentair werk of als esthetisch object.
Tijdens de tentoonstelling worden verschillende workshops fotografie georganiseerd. Bijzondere films van Johan van der Keuken en Ed van der Elsken die zelden vertoond worden zijn in het museum te zien.
vrijdag, november 14, 2003
Het is de laatste tijd een veelgehoorde misvatting: "Er is een boek van zijn foto's uitgegeven, dus hij is een goede fotograaf."
Er is geen talent voor nodig om een boek met foto's te laten uitgeven, alleen geld. Iedere bemiddelde amateur kan met een zak geld naar een uitgever stappen of rechtstreeks naar een drukker, om zijn foto's in boekvorm te laten verschijnen. Er is niet een soort commissie van wijze mannen en vrouwen die het werk beoordeelt op kwaliteit. Zolang je maar betaalt.
En zo is de afgelopen jaren een aantal fotoboeken uitgegeven van de hand van dergelijke amateurs met gevulde portemonnee. (Je herkent ze meestal doordat ze nadrukkelijk een Contax of Leica op hun buik laten bungelen.) Sommige zijn redelijk geslaagd, zoals Mainly Manhattan van voormalig ambassadeur Niek Biegman, andere dienen slechts het opgeblazen ego van de maker en verkopen alleen op hun elders gevestigde naam (meestal in de showbusiness).
U kent ze wel, Richard Gere, Bryan Adams en die humorloze Nederlandse acteur die morgen weer eens leegloopt in Trouw. Wat is het toch jammer als iemand zijn eigen pretentie niet kan relativeren en, als ware hij de minister-president, allergisch reageert op iedere vorm van kritiek of zelfs satire...
Er is geen talent voor nodig om een boek met foto's te laten uitgeven, alleen geld. Iedere bemiddelde amateur kan met een zak geld naar een uitgever stappen of rechtstreeks naar een drukker, om zijn foto's in boekvorm te laten verschijnen. Er is niet een soort commissie van wijze mannen en vrouwen die het werk beoordeelt op kwaliteit. Zolang je maar betaalt.
En zo is de afgelopen jaren een aantal fotoboeken uitgegeven van de hand van dergelijke amateurs met gevulde portemonnee. (Je herkent ze meestal doordat ze nadrukkelijk een Contax of Leica op hun buik laten bungelen.) Sommige zijn redelijk geslaagd, zoals Mainly Manhattan van voormalig ambassadeur Niek Biegman, andere dienen slechts het opgeblazen ego van de maker en verkopen alleen op hun elders gevestigde naam (meestal in de showbusiness).
U kent ze wel, Richard Gere, Bryan Adams en die humorloze Nederlandse acteur die morgen weer eens leegloopt in Trouw. Wat is het toch jammer als iemand zijn eigen pretentie niet kan relativeren en, als ware hij de minister-president, allergisch reageert op iedere vorm van kritiek of zelfs satire...
Het is misschien typisch Frans om een uitnodiging zo fashionably late te versturen, maar beter laat dan nooit:
Paris Photo, the international fair for 19th century, modern, and contemporary photography, awaits you from Thursday 13 to Sunday 16 November 2003 at the Carrousel du Louvre.
This 7th fair brings together more than 100 international galleries. The Web site at www.parisphoto.fr offers you a preview of the 2003 catalogue, a wide selection of works in the photo gallery, and details of the 'Project-Room' programme of film and video screenings based on Mexico, this year's special guest of honour in the 'Statement' section of the fair.
We hope you enjoy your visit to the Web site at www.parisphoto.fr and look forward to seeing you from 13 - 16 November 2003 at Paris Photo.
Paris Photo, the international fair for 19th century, modern, and contemporary photography, awaits you from Thursday 13 to Sunday 16 November 2003 at the Carrousel du Louvre.
This 7th fair brings together more than 100 international galleries. The Web site at www.parisphoto.fr offers you a preview of the 2003 catalogue, a wide selection of works in the photo gallery, and details of the 'Project-Room' programme of film and video screenings based on Mexico, this year's special guest of honour in the 'Statement' section of the fair.
We hope you enjoy your visit to the Web site at www.parisphoto.fr and look forward to seeing you from 13 - 16 November 2003 at Paris Photo.
On Thursday, armed men briefly detained three Portuguese journalists on a road and robbed one of them before U.S. troops arrived. Armed men in jeeps intercepted the journalists' vehicles, one carrying a photographer from daily Jornal de Noticias, as they approached Basra.
When photojournalists go to a battle or a blizzard, they go for us. They are our eyes, and when they do it well, when they capture the moment, they help us see the unseen, know the unknown and feel the things that connect us all.
Eric Newton
Eric Newton
De website Photography.about.com heeft 5 pagina's gewijd aan James Nachtwey, met hoofdstukken als Learning The Trade, Starting Work, How He Works, Facing Danger en Telling Stories.
Onlangs schreef ik op deze plaats over het feit dat de Volkskrant een pagina vol foto's uit Noord-Korea plaatste, zonder naamsvermelding van de betreffende fotograaf.
Vervolgens vroeg ik de Volkskrant waarom de naam van de maker (Gary Knight) was weggelaten, en dat dit niet getuigt van veel respect voor deze Britse fotojournalist.
Na twee weken kreeg ik een tamelijk arrogant briefje terug waarin werd beweerd dat de naam van de fotograaf topgeheim is omdat hij anders Noord-Korea niet meer in mocht. Juist naamsvermelding zou respectloos en levensgevaarlijk zijn, en ik had het volgens de Volkskrant dus helemaal verkeerd gezien.
Maar wát nou geheim? In het stukje vermeldde ik zijn naam, want die is algemeen bekend. Ook op de site van VII Agency staat zijn naam bij de foto's uitdrukkelijk vermeld, zo ook bij de reportage in Newsweek en vandaag weer in een interview in Photo District Newswire.
Dus de Volkskrant moet de volgende keer maar een andere smoes verzinnen, en niet zo gewichtig en geheimzinnig doen.

Vervolgens vroeg ik de Volkskrant waarom de naam van de maker (Gary Knight) was weggelaten, en dat dit niet getuigt van veel respect voor deze Britse fotojournalist.
Na twee weken kreeg ik een tamelijk arrogant briefje terug waarin werd beweerd dat de naam van de fotograaf topgeheim is omdat hij anders Noord-Korea niet meer in mocht. Juist naamsvermelding zou respectloos en levensgevaarlijk zijn, en ik had het volgens de Volkskrant dus helemaal verkeerd gezien.
Maar wát nou geheim? In het stukje vermeldde ik zijn naam, want die is algemeen bekend. Ook op de site van VII Agency staat zijn naam bij de foto's uitdrukkelijk vermeld, zo ook bij de reportage in Newsweek en vandaag weer in een interview in Photo District Newswire.
Dus de Volkskrant moet de volgende keer maar een andere smoes verzinnen, en niet zo gewichtig en geheimzinnig doen.

donderdag, november 13, 2003
James Alcorn, een fotograaf uit New York, eist 20 miljoen euro schadevergoeding van rapper 50 Cent. Hij beweert dat de bodyguards van de zwarte superster hem in elkaar hebben geslagen nadat hij een kiekje van de rapper had genomen toen die een juwelierswinkel binnenging. Hij zou er ernstige verwondingen aan overgehouden hebben. De politie onderzoekt de zaak.
One of the Nikkor lenses which was announced at the same time as the D2H, the AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G, has been delayed until the spring of 2004. The AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G is a sophisticated 3.2 zoom ratio lens with fast f/2.8 aperture is tailored to the demands of high performance digital photography with all of Nikon’s DX format Digital SLR cameras, namely the Nikon D1X, D1H, D1, D100 and D2H.
Foto’s gemaakt in 2003 kunnen meedingen naar de Zilveren Camera. De foto’s moeten uiterlijk 19 december 2003 bij het wedstrijdsecretariaat zijn.
De Zilveren Camera kent drie wedstrijden:
-de Zilveren Camera voor de beste nieuwsfoto
-de verkiezing van de Fotojournalist van het Jaar
-de Canonprijs voor fotojournalisten tot 30 jaar
Insturen is mogelijk in “enkel” en in “serie”. Er zijn negen categorieën: landelijk nieuws, politiek nieuws, dagelijks leven, sport, kunst cultuur architectuur en techniek, documentaire fotografie, portretten, buitenlands nieuws en buitenland documentaire fotografie.
De wedstrijd staat open voor Nederlandse beroepsfotografen en buitenlandse beroepsfotografen die in Nederland wonen en werken. Ook leerlingen in het laatste studiejaar van (middelbare en hoge) fotografieopleidingen kunnen meedoen.
De Zilveren Camera kent drie wedstrijden:
-de Zilveren Camera voor de beste nieuwsfoto
-de verkiezing van de Fotojournalist van het Jaar
-de Canonprijs voor fotojournalisten tot 30 jaar
Insturen is mogelijk in “enkel” en in “serie”. Er zijn negen categorieën: landelijk nieuws, politiek nieuws, dagelijks leven, sport, kunst cultuur architectuur en techniek, documentaire fotografie, portretten, buitenlands nieuws en buitenland documentaire fotografie.
De wedstrijd staat open voor Nederlandse beroepsfotografen en buitenlandse beroepsfotografen die in Nederland wonen en werken. Ook leerlingen in het laatste studiejaar van (middelbare en hoge) fotografieopleidingen kunnen meedoen.
Stiekem met cam-mobieltje compromitterende foto's maken van anderen wordt in Zuid-Korea moeilijk gemaakt. Alle mobieltjes moeten voortaan een harde pieptoon geven zodra de foto wordt gemaakt.
Het afgelopen jaar zijn in het land meer dan vier miljoen cam-mobieltjes verkocht. Overal zie je mensen foto's maken van vrienden, van zichzelf of van wat ook voor de lens komt.
De overheid is bang voor misbruik. Zo gebruikte een vrouw haar camera om naakte vrouwen in een sauna te fotograferen en verkocht de foto's vervolgens aan een website.
De 'piep' moet minstens een volume van 65 decibel hebben.
Bron: Algemeen Dagblad.
Het afgelopen jaar zijn in het land meer dan vier miljoen cam-mobieltjes verkocht. Overal zie je mensen foto's maken van vrienden, van zichzelf of van wat ook voor de lens komt.
De overheid is bang voor misbruik. Zo gebruikte een vrouw haar camera om naakte vrouwen in een sauna te fotograferen en verkocht de foto's vervolgens aan een website.
De 'piep' moet minstens een volume van 65 decibel hebben.
Bron: Algemeen Dagblad.
woensdag, november 12, 2003
Pornokoning Larry Flynt heeft foto's gekocht waarop de voormalige Amerikaanse krijgsgevangene in Irak, Jessica Lynch, naakt poseert met twee soldaten. Lynch zal de foto's echter niet in zijn blad Hustler publiceren, hoewel hij dat aanvankelijk wel van plan was. Naar eigen zeggen is hij van mening veranderd, omdat zij "een goed kind is en een slachtoffer van de regering-Bush".
De 20-jarige soldate is al genoeg uitgebuit, vindt Flynt. "Zij is alleen maar een slachtoffer van de regering-Bush, die haar gebruikt om de oorlog in Irak te rechtvaardigen en ons een Jeanne d'Arc op te dringen", aldus een verklaring van de uitgever, die niet alleen bekend is van Hustler, maar ook vanwege zijn niet aflatende strijd voor de vrijheid van meningsuiting.
Het is niet bekend hoeveel Flynt voor de foto's heeft betaald. De foto's zijn genomen kort voordat Lynch naar Irak vertrok. Daar werd zij krijgsgevangen gemaakt door de Irakezen. De afdeling propaganda van het Amerikaanse leger verzon een heldenverhaal rondom haar gevangenneming en bevrijding uit een Iraaks ziekenhuis dat de media aanvankelijk als zoete koek slikten. Later bleek er weinig van waar te zijn.
Een woordvoerder van Alfred Knopf, de uitgever van Lynch' boek, zei dat het "afschuwelijk" zou zijn als de foto's worden gepubliceerd. Lynch' boek is dinsdag - Veteranendag in de VS - verschenen, in een eerste druk van een half miljoen exemplaren. Het verhaal beslaat de periode tussen haar gevangenneming op 23 maart in het Iraakse Nasiriyah en 1 april, toen zij door Amerikaanse commando's uit een ziekenhuis werd bevrijd.
Bron: Het Belang van Limburg.
De 20-jarige soldate is al genoeg uitgebuit, vindt Flynt. "Zij is alleen maar een slachtoffer van de regering-Bush, die haar gebruikt om de oorlog in Irak te rechtvaardigen en ons een Jeanne d'Arc op te dringen", aldus een verklaring van de uitgever, die niet alleen bekend is van Hustler, maar ook vanwege zijn niet aflatende strijd voor de vrijheid van meningsuiting.
Het is niet bekend hoeveel Flynt voor de foto's heeft betaald. De foto's zijn genomen kort voordat Lynch naar Irak vertrok. Daar werd zij krijgsgevangen gemaakt door de Irakezen. De afdeling propaganda van het Amerikaanse leger verzon een heldenverhaal rondom haar gevangenneming en bevrijding uit een Iraaks ziekenhuis dat de media aanvankelijk als zoete koek slikten. Later bleek er weinig van waar te zijn.
Een woordvoerder van Alfred Knopf, de uitgever van Lynch' boek, zei dat het "afschuwelijk" zou zijn als de foto's worden gepubliceerd. Lynch' boek is dinsdag - Veteranendag in de VS - verschenen, in een eerste druk van een half miljoen exemplaren. Het verhaal beslaat de periode tussen haar gevangenneming op 23 maart in het Iraakse Nasiriyah en 1 april, toen zij door Amerikaanse commando's uit een ziekenhuis werd bevrijd.
Bron: Het Belang van Limburg.
Adrien Brody and Natalie Portman have been offered roles in a biopic of war photographer Robert Capa, written and to be directed by Menno Meyjes.
In de New York Times vandaag een uitgebreid artikel over fotojournalist Stanley Greene. Van zijn hand verschijnt dezer dagen het boek Open Wound over het bloedige conflict in Tsjetsjenië.
Victoria Dickins Burrows Spencer, a survivor of the notorious Lunghwa prison camp in Shanghai and widow of famed photojournalist Larry Burrows, died in Boston on Nov. 5 after a lengthy illness, according to her son. She was 79.
Her husband, a star of the acclaimed Life magazine photography staff in the 1950s and 1960s, was killed in 1971 while covering the Vietnam war, the subject for which he was best known.
Mrs. Burrows was born to British parents in China, where her father was a maritime customs official. The family was among foreigners seized by Japanese invaders in Shanghai on Dec. 8, 1941 and spent the war years in the internment camp, later made famous by the book and film, "Empire of the Sun."
In 1947, while working for Life magazine's travel department, she met and married British-born Larry Burrows, then a new photographer for the magazine. They lived in London, then Hong Kong, as Burrows traveled the world on news assignments.
She was at home in Hong Kong on Feb. 10, 1971 when a South Vietnamese helicopter carrying 11 people, including Burrows and three other photographers, was shot down over the Ho Chi Minh Trail in southern Laos, killing all aboard. The jungle crash site was located in 1996 and excavated in 1998. No identifiable remains were recovered but among items found was a Leica camera believed to have been Burrows's.
Bron: Associated Press.

Her husband, a star of the acclaimed Life magazine photography staff in the 1950s and 1960s, was killed in 1971 while covering the Vietnam war, the subject for which he was best known.
Mrs. Burrows was born to British parents in China, where her father was a maritime customs official. The family was among foreigners seized by Japanese invaders in Shanghai on Dec. 8, 1941 and spent the war years in the internment camp, later made famous by the book and film, "Empire of the Sun."
In 1947, while working for Life magazine's travel department, she met and married British-born Larry Burrows, then a new photographer for the magazine. They lived in London, then Hong Kong, as Burrows traveled the world on news assignments.
She was at home in Hong Kong on Feb. 10, 1971 when a South Vietnamese helicopter carrying 11 people, including Burrows and three other photographers, was shot down over the Ho Chi Minh Trail in southern Laos, killing all aboard. The jungle crash site was located in 1996 and excavated in 1998. No identifiable remains were recovered but among items found was a Leica camera believed to have been Burrows's.
Bron: Associated Press.

dinsdag, november 11, 2003
Johan Cruijff is dinsdag door de rechter in Utrecht in het ongelijk gesteld in een kort geding dat hij had aangespannen tegen de Baarnse uitgeverij die een boek over hem wilde uitgeven. Maar de uitgeverij mag het boek desondanks niet in de handel brengen.
De voorzieningenrechter stelde namelijk wel de supportersvereniging van Ajax in het gelijk. Die eiste ook een verbod van het boek omdat er foto's gebruikt zijn waarvan het auteursrecht bij de supportersvereniging ligt.
De 3000 exemplaren van het boek Johan Cruijff De Ajacied die de uitgeverij al in de winkels had liggen, hoeven niet te worden teruggehaald. Op verdere uitleveringen staat een dwangsom van 50.000 euro per overtreding.
Cruijff wilde het boek, met daarin foto's van Guus de Jong, verboden hebben omdat het portret- en merkrecht van Cruijff volgens hem werd geschonden.
Bron: ANP.
De voorzieningenrechter stelde namelijk wel de supportersvereniging van Ajax in het gelijk. Die eiste ook een verbod van het boek omdat er foto's gebruikt zijn waarvan het auteursrecht bij de supportersvereniging ligt.
De 3000 exemplaren van het boek Johan Cruijff De Ajacied die de uitgeverij al in de winkels had liggen, hoeven niet te worden teruggehaald. Op verdere uitleveringen staat een dwangsom van 50.000 euro per overtreding.
Cruijff wilde het boek, met daarin foto's van Guus de Jong, verboden hebben omdat het portret- en merkrecht van Cruijff volgens hem werd geschonden.
Bron: ANP.
maandag, november 10, 2003
Fotografe Janine Schrijver is vanavond te gast in het NPS-radioprogramma Kunststof.
Ons land kent bijna vier miljoen 55-plussers, die je allang niet meer de grijze generatie mag noemen, want ze voelen zich allerminst oud en doen vooral jong. Fotografe Janine Schrijver legde deze generatie vast in opdracht van het Rijksmuseum. Het resultaat is te zien in het FOAM in Amsterdam en in het boek 'Forever young: 55+ in Nederland’.
Radio 1, 19.00-20.00
Ons land kent bijna vier miljoen 55-plussers, die je allang niet meer de grijze generatie mag noemen, want ze voelen zich allerminst oud en doen vooral jong. Fotografe Janine Schrijver legde deze generatie vast in opdracht van het Rijksmuseum. Het resultaat is te zien in het FOAM in Amsterdam en in het boek 'Forever young: 55+ in Nederland’.
Radio 1, 19.00-20.00
De Franse persfotograaf Joël Saget, werkzaam voor Agence France-Presse, heeft een proces aangespannen tegen de extreem-rechtse partij Front National. Deze gebruikt namelijk een foto van zijn hand voor de verkiezingscampagne van 2004. Op de foto is Marine Le Pen afgebeeld, de dochter van de oprichter van het FN.
Saget, die in loondienst werkt, vindt dat AFP de foto niet (voor 1500 euro) aan de omstreden partij had mogen verkopen om als "officiële foto" en als verkiezingsposter te worden gebruikt. Aanvankelijk "betreurde" AFP alleen het achterwege laten van de naamsvermelding van de fotograaf en de bewerking van de foto, maar na de dreiging van een massale staking van AFP-fotografen geeft ze nu ook toe dat haar fotografen een "moreel recht" behouden over de foto's die ze voor AFP hebben gemaakt.
Het proces van Saget tegen het Front National dient op 19 november voor de Franse rechter.

Saget, die in loondienst werkt, vindt dat AFP de foto niet (voor 1500 euro) aan de omstreden partij had mogen verkopen om als "officiële foto" en als verkiezingsposter te worden gebruikt. Aanvankelijk "betreurde" AFP alleen het achterwege laten van de naamsvermelding van de fotograaf en de bewerking van de foto, maar na de dreiging van een massale staking van AFP-fotografen geeft ze nu ook toe dat haar fotografen een "moreel recht" behouden over de foto's die ze voor AFP hebben gemaakt.
Het proces van Saget tegen het Front National dient op 19 november voor de Franse rechter.

zondag, november 09, 2003
Omdat de hoofdredactie van Opzij weigerde schriftelijk de bewegingsvrijheid van een verslaggeefster en een fotograaf te beperken, geeft de Indiase ambassade geen visa af voor een reportage over een opvanghuis voor prostituees in Bombay, dat met Nederlandse hulp tot stand is gekomen. De NVJ is woedend en wil internationaal druk uitoefenen op India.
Vandaag een uitgebreid artikel over Annie Leibovitz in The Observer, onder de titel Annie, get your flashgun.
'I think a camera is a licence. In times, it has been a protection. I used it in a Zen way. If I didn't have my camera to remind me constantly "I am here to do this", then I would have slipped away. I would have forgotten my reason to exist.'
Annie Leibovitz
'I think a camera is a licence. In times, it has been a protection. I used it in a Zen way. If I didn't have my camera to remind me constantly "I am here to do this", then I would have slipped away. I would have forgotten my reason to exist.'
Annie Leibovitz
This weekend on BBC World, the cameraman who has just received the Rory Peck Award for Hard News reflects on last April’s so-called “friendly fire” attack involving the BBC’s reporting team in northern Iraq.
Fred Scott was injured in the blast and his blood dripped on to his camera lens as he continued filming with BBC World correspondent John Simpson, who described it as “a scene from hell”. Simpson was among the 45 people who were wounded. A total of 17 others died, including the BBC’s translator, Kamaran Abdurazaq Muhamed.
In Iraq: The Cameraman’s Story, Scott talks about the horrific scene he witnessed when a missile from an American warplane landed on a convoy of US special forces and Kurdish civilians. Last Thursday (30th), the veteran cameraman was presented with an award especially for freelance coverage of a breaking news story.
“Blood was coming down my face. I thought I might have lost an eye. Men were screaming,” he remembers. “I believed the American air force pilots would circle back and attack again. I found my camera and managed to get it running. I kept it rolling for whatever would happen next, but fortunately a second attack did not come.”
The Rory Peck Award judges described his footage as “an exquisite example of professionalism – the piece to camera was done under great pressure and you could see they were shocked. It was a very ‘British’ piece of news – the definitive example of ‘things are a bit sticky’.”
Scott and his colleague Darren Conway, who was “embedded” with the Royal Marines during this year’s Iraqi conflict, look back at their experiences in the most hostile of environments.
The programme is broadcast on BBC World on Sunday 9th November at 10.10 and 19.10.
Fred Scott was injured in the blast and his blood dripped on to his camera lens as he continued filming with BBC World correspondent John Simpson, who described it as “a scene from hell”. Simpson was among the 45 people who were wounded. A total of 17 others died, including the BBC’s translator, Kamaran Abdurazaq Muhamed.
In Iraq: The Cameraman’s Story, Scott talks about the horrific scene he witnessed when a missile from an American warplane landed on a convoy of US special forces and Kurdish civilians. Last Thursday (30th), the veteran cameraman was presented with an award especially for freelance coverage of a breaking news story.
“Blood was coming down my face. I thought I might have lost an eye. Men were screaming,” he remembers. “I believed the American air force pilots would circle back and attack again. I found my camera and managed to get it running. I kept it rolling for whatever would happen next, but fortunately a second attack did not come.”
The Rory Peck Award judges described his footage as “an exquisite example of professionalism – the piece to camera was done under great pressure and you could see they were shocked. It was a very ‘British’ piece of news – the definitive example of ‘things are a bit sticky’.”
Scott and his colleague Darren Conway, who was “embedded” with the Royal Marines during this year’s Iraqi conflict, look back at their experiences in the most hostile of environments.
The programme is broadcast on BBC World on Sunday 9th November at 10.10 and 19.10.